Un autoturism a fost lovit de tren, la Costești, după ce conducătorul a ignorat regulile la trecerea la nivel cu calea ferată cu bariere.
În jurul orei 09:30, polițiștii argeșeni au fost sesizați cu privire la faptul că un autoturism a fost lovit de tren, la intrarea în orașul Costești, la pasajul de cale ferată situat la km CF 130+400.
La fața locului au intervenit polițiștii din cadrul Poliției Orașului Costești și polițiștii Serviciului Județean de Poliție Transporturi Argeș.
“Din verificări s-a stabilit că un bărbat de 64 de ani, din Buzoești, care conducea un autoturism dinspre str. Industriei spre str. Victoriei din Costești, nu a respectat regulile la trecerea la nivel cu calea ferată, bariera fiind coborâtă și semnalizarea acustică și luminoasă de avertizare în funcțiune, împrejurare în care acesta a fost surprins în gabaritul căii ferate și lovit de trenul care circula pe relația Craiova – Pitești”, precizează IPJ Argeș.
Din fericire, conducătorul autoturismului, care se afla singur în autoturism, nu a suferit leziuni.
Locomotiva trenului a suferit avarii minore, iar după verificările preliminare și-a continuat deplasarea. Autoturismul a fost avariat în partea spate. Din verificări s-a stabilit și că autoturismul avea valabilitatea inspecției tehnice periodice expirată.
Ca urmare a abaterilor constatate, conducătorul autoturismului a fost sancționat contravențional cu amenzi în valoare totală de 2.610 lei, după cum urmează:
- amendă în valoare de 1.305 lei, conform OUG 195/2002, ca urmare a nerespectării regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată cu bariere, iar permisul de conducere a fost reținut în vederea suspendării dreptului de a conduce pentru 120 de zile, fiind eliberată dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.
- amendă în valoare de 1.305 lei, conform OUG 195/2002, ca urmare acirculației cu valabilitatea I.T.P. expirată, iar certificatul de înmatriculare a fost retras, fiind eliberată dovadă înlocuitoare.
•
Aspecte legale:
Nerespectarea regulilor la trecerea la nivel de cale ferată prevăzută cu bariere are un regim al pedepselor complementare mai aspru, această situație fiind una dintre cele care fac obiectul modificărilor Codului Rutier aduse prin O.G. 1 din 27 ianuarie 2022.
Astfel, măsura complementară de suspendare a dreptului de a conduce se aplică pentru o perioadă de 120 de zile, iar dovada înlocuitoare a permisului de conducere este fără drept de circulație. Totodată, această măsură complementară nu poate beneficia de posibilitatea reducerii perioadei de suspendare, fiind îndeplinită integral.
Totodată, măsura principală de sancționare este amenda, în cel mai mare cuantum, cuprins între 9 și 20 de puncte-amendă, adică valoarea sancțiunii este cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei.
Reamintim regulile aplicabile la trecerea la nivel cu calea ferată, prevăzute la HG 1391/2006 – Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Acestea sunt următoarele:
Art. 136. –
(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.
(2) La traversarea căii ferate, pietonii sunt obligaţi să se asigure că din stânga sau din dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.
Art. 137. –
(1) Conducătorul de vehicul poate traversa calea ferată curentă prevăzută cu bariere sau semibariere, dacă acestea sunt ridicate şi semnalele luminoase şi sonore nu funcţionează, iar semnalul cu lumina albă intermitentă cu cadenţa lentă este în funcţiune.
(2) Când circulaţia la trecerea la nivel cu calea ferată curentă este dirijată de agenţi de cale ferată, conducătorul de vehicul trebuie să respecte semnalele acestora.
Art. 138. –
(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:
a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;
c) întâlneşte indicatorul “Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere”, “Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere” sau “Oprire”.
(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maximă asupra căii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.
Art. 139. –
(1) În cazul imobilizării unui vehicul pe calea ferată, conducătorul acestuia este obligat să scoată imediat pasagerii din vehicul şi să elibereze platforma căii ferate, iar când nu este posibil, să semnalizeze prezenţa vehiculului cu orice mijloc adecvat.
(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezenţei lui.
(3) Conducătorului de vehicul îi este interzis să treacă sau să ocolească porţile de gabarit instalate înaintea căilor ferate electrificate, dacă înălţimea sau încărcătura vehiculului atinge ori depăşeşte partea superioară a porţii.
Art. 140. –
(1) La intersectarea unui drum public cu o cale ferată industrială, accesul vehiculelor feroviare se face numai după semnalizarea corespunzătoare şi din timp de către cel puţin un agent de cale ferată.
(2) În cazul prevăzut la alin. (1), conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se conformeze semnificaţiei semnalelor agenţilor de cale ferată.