Acasă BANI EUROPENI Cum schimbă banii europeni transportul public în Râmnicu Vâlcea

Cum schimbă banii europeni transportul public în Râmnicu Vâlcea

704
0

Trei proiecte de eficientizare, creștere a siguranței și reducere a poluării

Cu trei mari proiecte finanțate din fonduri structurale, Municipiul Râmnicu Vâlcea vrea să se adapteze din mers la standardele europene de transport public în comun. Primele șapte autobuze ce funcționează pe bază de combustibili alternativi au ajuns în municipiu încă de la începutul anului, iar alte 28 vor completa parcul auto ETA și-l vor alinia, spun autoritățile locale, la cerinţele dezvoltării durabile. Toate acestea sunt completate de modernizarea staţiilor de îmbarcare/debarcare şi implementarea unui sistem de management al traficului general în Municipiul Râmnicu Vâlcea.


Pe 20 ianuarie 2021, locuitorilor municipiului Râmnicu Vâlcea le erau prezentate cele șapte autobuze Mercedes Benz achiziţionate în cadrul proiectului cu finanţare europeană ”Construirea unei artere de legătură între b-dul Nicolae Bălcescu şi b-dul Tineretului spre Nord, de la intersecţia acestuia cu strada Gib Mihăescu, inclusiv rampele aferente pasajului suprateran de pe b-dul Tudor Vladimirescu şi achiziţionarea de autobuze cu combustibili alternativi”.

Este vorba despre un proiect al cărui beneficiar este UAT Municipiul Râmnicu Vâlcea (cod SMIS 126678), finanţat în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, în valoare totală de 70.212.360,51 lei, implementat în perioada ianuarie 2014 – iunie 2021.

Cea mai mare investiţie derulată în municipiul Râmnicu Vâlcea în ultimele decenii

Selecţia furnizorului celor șapte autobuze s-a făcut după analiza a trei oferte, câștigătoare fiind firma Mercedes Benz, cu autobuzele Conecto NGT pentru care s-a semnat în aprilie 2020 un contract de achiziţie în valoare de 14.365.959 lei (TVA inclus).

Achiziția a încheiat cea mai mare investiţie derulată în municipiul Râmnicu Vâlcea în ultimele decenii (în cadrul căreia, la sfârşitul lunii noiembrie 2019, se dădeau în folosinţă rampele la pasajul suprateran de pe bulevardul Tudor Vladimirescu şi legătura între bulevardele Tineretului şi Nicolae Bălcescu prin strada Ferdinand).

Primăria Râmnicu Vâlcea l-a prezentat drept unul dintre cele mai valoroase proiecte cu finanţare nerambursabilă accesate de municipalitatea Râmnicului în exerciţiul financiar european 2014 – 2020.

“Motorul alimentat cu gaz natural comprimat este unul ecologic”

Cele șapte autobuze articulate au completat flota ETA S.A., compania de transport de călători ce funcţionează în subordinea Consiliului Local Râmnicu Vâlcea.

“Modelul Conecto NGT prezintă unele inovaţii de ultimă generaţie, cum ar fi sistemul de frânare antiblocare (ABS) sau Programul electronic de stabilitate (ESP). Motorul alimentat cu gaz natural comprimat este unul ecologic, cu o eficienţă foarte ridicată, cu un consum de combustibil mai mic cu 20% faţă de autobuzele vechi, cu emisii reduse de CO₂ în comparaţie cu motoarele care funcţionează cu motorină, arderea gazului fiind deosebit de ecologică, iar funinginea, alte particule şi oxidul de sulf sunt practic nedetectabile în gazele de eşapament”, precizează Primăria Râmnicu Vâlcea.

Autobuzele articulate Conecto NGT pot transporta până la 162 de persoane, ceea ce reprezintă pentru societatea ETA S.A. costuri de exploatare mai mici şi emisii mai reduse per pasager.

Noile autobuze sunt și mai silențioase. “Zgomotului de până la 4 dB (A) face ca acest autobuz să îndeplinească toate cerinţele de trafic urban de la acest moment (…). Acest model de autobuz se mai face remarcat prin zonele interioare mari, suprafeţe vitrate ample şi înălţime confortabilă în picioare, printr-un sistem puternic de aer condiţionat şi un concept modern de iluminat pentru habitaclu”, se arată în descrierea proiectului.

Facilități de urcare/coborâre și difuzoare speciale de exterior

Cele șapte autobuze au o podea complet coborâtă, care, împreună cu sistemul de ”îngenunchere” la nivelul staţiei permit o urcare/coborâre facilă a pasagerilor, mai ales a celor cu mobilitate redusă. În plus, sunt dotate cu o rampă de acces pentru persoanele cu dizabilităţi şi de un spaţiu interior pentru scaunul cu rotile. Mașinile au și echipamente care vin în sprijinul persoanelor cu deficienţe de vedere care aşteaptă în staţie: difuzoare speciale de exterior care anunţă ce linie de transport deserveşte vehiculul şi în ce direcţie.

Stațiile, anunțate vocal

Autobuzele au un sistem audio-video de informare a călătorilor. Ruta de circulaţie e afișată pe monitoarele cu care sunt dotate care indică și stația care urmează și timpul până la următoarea oprire, precum şi următoarele staţii pe care se deplasează vehiculul.

Noile mijloace de transport sunt dotate și cu un sistemul audio care anunţă vocal, cu cel puțin 100 de metri înainte, staţiile în care urmează să oprească autobuzul.

Nouă camere digitale color

Toate acestea funcționează pe lângă sistemul de numărare a călătorilor, sistemul automat de taxare prin intermediul validatoarelor duale pentru carduri, precum şi sistemul de supraveghere video la interior şi la exterior, compus din nouă camere digitale color de înaltă rezoluţie, cu microfon încorporat, sistem gândit pentru o siguranţă suplimentară a călătorilor.

Așteptăm și autobuze electrice

Locuitorii orașului Râmnicu Vâlcea spun că era cazul ca vechile autobuze să fie înlocuite, însă sunt voci care consideră că ideale ar fi fost autobuzele electrice, la care unii încă speră.

“Un pas înainte pentru Vâlcea. Așteptăm și autobuze electrice”, scrie Maria Dobrin pe pagina de Facebook a Primăriei.

“Ce bine, că sunt unele autobuze praf. Nu faceau cinste orașului”, a scris, pe aceeași pagină, Elena Lavinia N.

“E un pas înainte. Așteptăm și autobuze electrice, la următoarea rundă de finanțare”, este de părere Andrei P.

Doar că autobuzele electrice nu vor ajunge prea curând în Râmnicul Vâlcea, pentru că administrația locală și-a propus să modernizeze “radical” baza ETA de pe strada Depozitelor prin achiziția, printr-un alt proiect cu finanțare europeană, a unei noi serii de autobuze cu combustibili alternativi.

Legătura între cartierul Ostroveni și cartierele Nord și Goranu, acum, fără tranzitarea zonei centrale

Proiectul POR în cadrul căruia au fost cumpărate cele șapte autobuze a însemnat mai mult decât achiziția amintită.

Proiectul a avut ca obiectiv specific creșterea atractivității și îmbunătățirea accesibilității și a confortului de utilizare a transportului public și a mijloacelor de transport nemotorizate, astfel încât acestea să ofere o alternativă reală la folosirea autoturismelor personale. Investițiile realizate prin proiect au îmbunătățit transportul public prin reconfigurarea a două trasee și înființarea unui nou traseu, care realizează legătura între cartierul Ostroveni, situat în sudul municipiului, și cartierele Nord și Goranu, fără să mai tranziteze zona centrală aglomerată și zonele cu barieră de cale ferată.

Implementarea proiectului a redus timpii de parcurs prin creșterea vitezei de deplasare, a dus la o creștere a frecvenței mijloacelor de transport public de călători și implicit la creșterea numărului de pasageri deserviți. Noile rute sunt deservite chiar de către autobuzele care au fost achiziționate prin proiect. Mai mult, au fost înființate și stații noi de autobuz.

Prin același proiect s-au creat 1.386 m de alei pietonale, iar lungimea pistei pe care o au la dispoziție, acum, bicicliștii a crescut de la 17,856 km la 18,122 km.

În plus, s-a realizat și o delimitare a arterelor de circulație prin realizarea unor spații verzi ce însumează 10.862 mp.

Sistem de management al traficului general

Compania ETA S.A., care funcţionează în subordinea Consiliului Local Râmnicu Vâlcea este beneficiară a încă două proiecte cu finanţare europeană, aflate în derulare.

Unul dintre ele este ”Modernizarea staţiilor de îmbarcare/debarcare, echiparea mijloacelor de transport în comun şi dezvoltarea unui centru utilat cu un sistem de management al traficului general în municipiul Râmnicu Vâlcea” – finanțat tot prin POR 204-2020, Axa prioritară 4: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă – semnat în decembrie 2019, în valoare totală de peste 46,8 milioane lei (din care finanţarea nerambursabilă este de 45,9 milioane lei).

Proiectul urmăreşte modernizarea infrastructurii de transport public atât la nivelul autobuzelor, cât şi al sistemului de semnalizare rutieră prin sincronizarea adaptivă a intersecţiilor semaforizate aflate de-a lungul traseelor de transport în comun, dotarea cu echipamente de solicitare de prioritate automată atunci când vehiculele se află în întârziere, precum şi optimizarea reală a traficului rutier la nivelul oraşului ca urmare a adaptării în timp real a sistemului de semaforizare în ansamblu.

„Principalele lucrări ce se vor executa în cadrul proiectului sunt modernizarea celor 90 de staţii de călători prin dotarea cu adăposturi moderne, conforme cu normele de siguranţă rutieră şi cu arhitectura oraşului, prioritizarea transportului public prin managementul adaptiv al traficului rutier, sistem de eTicketing în vehiculele de transport public, supraveghere video în staţiile de călători şi în vehicule şi dotarea centrului de comandă şi dispecerat la sediul companiei de transport public”, precizează Primăria Râmnicu Vâlcea.

Alte 28 de autobuze moderne cu combustibil alternativ vor ajunge în Râmnicu Vâlcea

Tot în curs de derulare este și proiectul ”Alinierea parcului ETA S.A. la cerinţele dezvoltării durabile” (finanţat, ca și precedentele, în cadrul aceluiași Program Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4), semnat în mai 2020.

Proiectul are o valoare totală de peste 77,7 milioane lei (din care 69,1 milioane lei, fonduri nerambursabile) și vizează reducerea poluării aerului, a emisiilor fonice şi a consumului energetic prin achiziţionarea a 28 autobuze moderne cu combustibil alternativ (gaz natural comprimat) pe care municipalitatea vrea să le pună în funcțiune alături de cele șapte aflate deja pe traseu, precum şi modernizarea autobazei existente.


Datele tehnice ale proiectului “Construirea unei artere de legătură între b-dul Nicolae Bălcescu și b-dul Tineretului spre nord de la intersecția acestuia cu strada Gib Mihăescu, inclusiv rampele aferente pasajului suprateran de pe b-dul Tudor Vladimirescu și achiziționarea de autobuze cu combustibili alternativi”.

UAT Municipiul Râmnicu Vâlcea anunță finalizarea proiectului cod SMIS 126678.

Proiectul a fost finanţat în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, Prioritatea de investiții 4e: Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectivul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Valoarea totală a proiectului (cf. Actului Adițional nr. 1 la Contractul de Finanțare nr. 3628/18.12.2018) a fost de 70.212.360,51 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile a fost de 25.882.733,85 lei, din care valoarea contribuției europene (FEDR) – de 22.449.309,98 lei, iar perioada de implementare a proiectului a fost din data de 01.01.2014 până în data de 30 iunie 2021.

Rezultatele proiectului, după implementarea acestuia, sunt:

  1. Lungimea infrastructurii rutiere (cu statut de stradă urbană) configurate pe care se suprapun benzi separate ale transportului public de călători construite (Km): Valoare început implementare: 0 km / Valoare final implementare: 1,009 km;
  2. Lungimea pistei de biciclete: Valoare început implementare: 17,856 km conform date PMUD la nivel de municipiu / Valoare final implementare: 18,122 km;
  3. Autobuze cu gaz comprimat: Valoare început implementare: 0 / Valoare final implementare: 7;
  4. Stații de autobuz: Valoare început implementare: 0 / Valoare final implementare: 2;
  5. Delimitarea arterelor de circulație prin spații verzi: Valoare început implementare: 0 mp / Valoare final implementare: 10.862 mp;
  6. Lungimea traseelor pietonale: Valoare început proiect: 0 m / Valoare la finalul implementarii proiectului: 1386 m.

Acest articol a fost publicat în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.