Porniți în vacanța de vară? Este bine să știți că drepturile pasagerilor vă protejează în UE dacă ceva nu merge bine în timpul călătoriei.
Normele UE asigură un nivel minim armonizat de protecție pentru pasageri, indiferent de mijlocul de transport: avion, tren, autobuz, autocar sau vapor.
Călătoriile pot fi complicate – cu întârzieri neprevăzute, anulări și pierderea bagajelor. De aceea, deputații europeni au ajutat la introducerea unor reguli UE care obligă companiile să ofere mese și cazare, rambursări și despăgubiri în cazul întârzierilor și anulărilor.
În plus, companiile de transport din UE nu mai pot percepe prețuri diferite pentru bilete pe baza naționalității și a locului de unde se face achiziția.
Legislația UE garantează, de asemenea, o atenție deosebită față de pasagerii cu mobilitate redusă, care au dreptul la servicii gratuite de asistență.
Drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul
Drepturile pasagerilor UE care călătoresc cu avionul se aplică în anumite condiții, de exemplu dacă zborul se desfășoară în interiorul UE sau dacă pleacă din UE către o țară din afara UE.
Dacă vi se refuză îmbarcarea, companile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită incluzândbăuturi răcoritoare, mâncare și cazare. De asemenea companiile trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege între despăgubire și zboruri alternative. În plus, pasagerii cărora li se refuză îmbarcarea au dreptul la o despăgubire de până la 600 de euro. Suma exactă a despăgubirii depinde de distanța zborului programat.
Zboruri ≤ 1.500 km | Zboruri 1.500-3.500 km Zboruri UE ≥ 1.500 km | Zboruri ≥ 3.500 |
250 de euro | 400 de euro | 600 de euro |
Dacă zborul v-a fost anulat, aveți dreptul la asistență, precum și la despăgubiri, zboruri alternative sau retur. În cazul întârzierilor, aceste drepturi depind de durata întârzierii și de distanța zborului.
Pasagerii ale căror zboruri au fost anulate în ultimul moment sau au avut peste trei ore întârziere pot, de asemenea, beneficia de despăgubirile menționate mai sus, dar cu anumite restricții. Regulile nu se aplică în cazurile în care companiile oferă o soluție alternativă convenabilă sau când întârzierea sau anularea a avut loc din cauza unor circumstanțe extraordinare, cum ar fi deciziile legate de gestionarea traficului aerian, instabilitatea politică, condițiile meteorologice nefavorabile sau riscurile legate de securitate.
Drepturile pasagerilor care călătoresc cu trenul
Normele UE privind drepturile pasagerilor feroviari se aplică atunci când călătoriți cu trenul în interiorul UE. Dacă trenul dumneavoastră este anulat sau întârzie, operatorul trebuie să vă informeze despre situație în timp real și să vă ofere informații despre drepturile și obligațiile dumneavoastră. În funcție de circumstanțe, puteți avea dreptul la asistență sub formă de alimente și băuturi răcoritoare, cazare și despăgubiri.
Aflați mai multe despre modul în care Parlamentul dorește să consolideze drepturile pasagerilor feroviari.
Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul/autocarul
Drepturile pasagerilor se aplică în principal serviciilor regulate de autobuz și autocar pe distanțe lungi care încep sau se termină într-o țară din UE. În caz de anulare sau întârziere, puteți avea dreptul la masă și cazare.
Drepturile pasagerilor transportului naval
Regulile se aplică de obicei feriboturilor și navelor de croazieră (maritime și fluviale) dacă acestea au ca punct de plecare sau destinație un port al UE. Dacă o traversare a fost anulată sau plecarea a fost întârziată, puteți avea dreptul la asistență sub formă de masă și cazare. Dacă sosirea este întârziată cu mai mult de o oră, aveți dreptul la despăgubiri.
Informații detaliate privind drepturile pasagerilor pentru toate tipurile de transport sunt disponibile pe site-ul „Europa ta”.
De asemenea, puteți descărca aplicația „Your Passenger Right” pe un smartphone Android sau iOS.