Municipiul Pitești va primi 40 de autobuze electrice în baza unui contract încheiat recent în cadrul unui proiect finanțat cu fonduri de coeziune, prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Mijloacele de transport nepoluante vor fi livrate de polonezii de la SOLARIS BUS & COACH.
În luna mai 2021 a fost semnat contractul de furnizare pentru autobuzele electrice și stațiile de încărcare aferente proiectului „Achiziție de mijloace de transport public – autobuze electrice”, depus în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de Investiții 4e, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin Investiții bazate planurile de mobilitate urbană durabilă”, ca urmare a necesității înnoirii parcului de transport public, în vederea îmbunătățirii mobilității urbane și limitării emisiilor de CO2.
Oferta declarată câștigătoare pentru Municipiul Pitești, în urma procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică organizată de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, este cea a operatorului economic SOLARIS BUS & COACH și are o valoare de 100.408.000,00 lei fără TVA, la care se adaugă suma de 19.077.520,00 lei reprezentând TVA, contribuția proprie a Primăriei Pitești în proiect fiind 2% din valoarea eligibilă aferentă tuturor activităților proprii din proiect, respectiv suma de 2.638.996 lei.
Concret, în cadrul proiectului sunt achiziționate 40 autobuze electrice pentru furnizarea serviciilor de transport public în sistem integrat, eficient şi accesibil în municipiul Piteşti, plus 11 staţii de încărcare electrică rapidă şi alte 40 staţii de încărcare lentă.
Conform prevederilor contractuale, termenul de furnizare a autobuzelor electrice și a accesoriilor este de 18 luni de la emiterea ordinului de începere a contractului.
Ce se schimbă în transportul local după implementarea proiectului
Cele 40 de autobuze electrice completează actualul parc auto al transportatorului local, Publitrans 2000 SA (care numără 70 de autobuze diesel livrate tot de producătorul polonez în municipiul Piteşti în 2015, un autobuz BMC 215 SCB, dar și 15 autobuze MAZ 103) și vor circula pe rutele 2B, 3B, 7, 7B, 13 şi 13B.
Autobuzele electrice Solaris Urbino 12 care vor ajunge la Pitești sunt dotate cu motoare electrice de 160 KW. Fiecare vehicul comandat are 12 metri lungime, 2,55 metri lăţime şi o înălţime de 3,48 metri și poate transporta până la 82 de pasageri (30 de persoane pe scaune).
În plus, noile mijloace de transport sunt dotate cu sistem de aer condiţionat şi încălzire, un sistem audio-video de informare a călătorilor cu timpul estimat de călătorie, anunţarea staţiei sau alte informaţii privind traseul. Călătorii vor beneficia şi de acces la Wi-Fi şi prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile, ceea ce reprezintă o noutate pentru transportul public local de călători.
Este vorba de autobuze de tip solo (nearticulate), cu planșeu jos – podea integral coborâtă – și facilități pentru accesul nelimitat al persoanelor cu mobilitate redusă, fără etaj, caroserie CE, echipate tehnic pentru operarea în relief predominant deluros.
Sisteme de management al traficului și mai multă siguranță
Pe lângă faptul că sunt nepoluante, noile modele au, comparativ cu autobuzele aflate în circulație, un grad de siguranţă al pasagerilor şi al şoferilor superior, grație sistemului de supraveghere video prezent în fiecare autobuz şi sistemului electronic de diagnosticare. În plus, autobuzele sunt echipate şi cu sisteme de numărare a călătorilor cu senzori amplasaţi la fiecare uşă care vor permite operatorului de transport public să realizeze statistici cu privire la numărul de călători pe o rută. Mai mult decât atât, noile mijloace de transport vor avea și sisteme de management al traficului, cu ajutorul cărora datele pot fi transmise în timp real de pe traseu către autobază.
Staţiile de încărcare rapidă de 300 KW fiecare, 11 la număr, care vor fi livrate în baza aceluiași contract, oferă posibilitatea încărcării complete a fiecărui autobuz în mai puțin de zece minute (între două şi zece minute), iar la cele lente (în număr de 40), încărcarea se realizează într-un timp de până la 6 ore.
Culorile FC Argeș pe autobuzele electrice
La semnarea contractului de furnizare pentru autobuzele electrice și stațiile de încărcare aferente proiectului „Achiziție de mijloace de transport public – autobuze electrice”, reprezentanții firmei Solaris au adus și o machetă a viitoarelor autobuze Urbino 12 care vor rula pe străzile Piteștiului. Doar că autoritățile locale nu le vor în culorile standard, ci în cele ale echipei Locale FC Argeș: alb-violet.
Iar cerința are toate șansele să fie satisfăcută, mai ales că respectivele culori au și fost folosite pe o tranșă de autobuze Solaris livrate transportatorului local din Cluj.
Bulă de oxigen în transportul metropolitan
Mărirea parcului auto al S.C. Publitrans 2000 SA cu cele 40 de autobuze electrice înseamnă și o bulă de oxigen pentru mult așteptatul transport metropolitan, căci transportul public local va fi extins, din toamna acestui an, în zona metropolitană.
Pitești, Bradu, Mărăcineni și Bascov sunt primele localități din județ în care va funcționa serviciul de transport public în regim intercomunitar. Primul pas în acest sens a fost făcut în primăvara acestui an, când consiliile locale în cauză au votat pentru asociere.
De precizat că proiectul de hotărâre inițiat de conducerea Primăriei Pitești privind asocierea Municipiului Pitești cu alte unități administrative teritoriale în scopul constituirii asociației de dezvoltare intercomunitară de utilitate publică pentru serviciul de transport în comun a fost votat, la Pitești, de toți consilierii locali, din toate grupurile politice.
„Chiar dacă nu se va întâmpla de mâine, apreciem că din toamnă vom avea și noi o zonă intercomunitară funcțională și pe transport. Este primul pas spre creșterea calității vieții cetățenilor din municipiu și din localitățile limitrofe. Avem un calendar de dezvoltare pe care împreună îl respectăm. Din ADI Transport fac parte, în acest moment, patru localități, deoarece numărul autobuzelor aflate în patrimoniul Publitrans nu ne permite multe trasee, însă, curând, flota de autobuze va crește și alte localități se pregătesc să intre în zona metropolitană de transport. Și-au exprimat deja intenția: Ștefănești, Moșoaia și Oarja, Albota, Budeasa și Merișani”, a declarat primarul Piteștiului, Cristian Gentea.
Cine e Solaris Bus & Coach
Solaris Bus & Coach este unul dintre liderii europeni în producția autobuzelor și troleibuzelor, cu 25 de ani de experiență și peste 20.000 de vehicule produse.
În România, peste 300 de vehicule Solaris circulă în sistemul de transport în comun din Craiova, Cluj-Napoca, Piteşti, Braşov, Satu Mare, Galaţi, Baia Mare şi Oradea, vehiculele electrice şi hibrid fiind preponderente. Alte peste 130 vor dota, în viitorul apropiat, operatorii de transport public din Pitești (prin contractul semnat în mai) și alte orașe ale țării.
Cât despre Urbino 12, trebuie amintit că modelul este câștigătorul prestigioasei competiții europene “Bus of The Year 2017”, însă de atunci a tot evoluat.
131 de autobuze electrice pentru transportul public urban ajung, prin POR 2014-2020, în șapte municipii. Cu excepția unui singur contract (cel pentru Slatina), toate au fost câștigate de furnizorul polonez:
“Transportul public de călători din municipiile Iaşi, Sibiu, Sighetu Marmaţiei, Slatina, Suceava, Târgu Mureş şi Piteşti se va desfăşura în condiţii moderne, ca urmare a finalizării, de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA), a procedurii de atribuire a achiziţiei publice pentru 131 de autobuze electrice de cca. 12 m, operabile în condiţii de deal”, anunța, la începutul acestui an, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei.
Cum nu s-au primit contestaţii, s-a trecut la etapa încheierii contractelor de furnizare pentru următoarele șapte loturi:
Iaşi: 20 de autobuze electrice, șase staţii de încărcare rapidă şi 20 de staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este SOLARIS BUS & COACH, produsul ofertat este Solaris Urbino Electric nE12 (Polonia), iar valoarea contractului este de 51.620.000 lei (fără TVA);
Sibiu: nouă autobuze electrice, trei staţii de încărcare rapidă şi nouă staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este SOLARIS BUS & COACH, produsul ofertat este Solaris Urbino Electric nE12 (Polonia), iar valoarea contractului este de 23.481.000 lei (fără TVA);
Sighetu Marmaţiei: șapte autobuze electrice, două staţii de încărcare rapidă şi șapte staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este SOLARIS BUS & COACH, produsul ofertat este Solaris Urbino Electric nE12 (Polonia), iar valoarea contractului este de 18.064.200 lei (fără TVA);
Slatina: opt autobuze electrice, trei staţii de încărcare rapidă şi opt staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este ANADOLU AUTOMOBIL ROM S.R.L., produsul ofertat este NS 12 (Cehia), iar valoarea contractului este de 21.200.000 lei (fără TVA);
Suceava: 15 autobuze electrice, patru staţii de încărcare rapidă şi 15 staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este SOLARIS BUS & COACH, produsul ofertat este Solaris Urbino Electric nE12 (Polonia), iar valoarea contractului este de 37.500.000 lei (fără TVA);
Târgu Mureş: 32 de autobuze electrice, zece staţii de încărcare rapidă şi 32 de staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este SOLARIS BUS & COACH, produsul ofertat este Solaris Urbino Electric nE12 (Polonia), iar valoarea contractului este de 81.920.000 lei (fără TVA);
Piteşti: 40 de autobuze electrice, 11 staţii de încărcare şi 40 de staţii de încărcare lentă; ofertantul declarat câştigător este SOLARIS BUS & COACH, produsul ofertat este Solaris Urbino Electric nE12 (Polonia), iar valoarea contractului este de 100.408.000 lei (fără TVA).
Totul, concomitant cu evaluarea altor trei proiecte de achiziţie pentru Braşov şi Timişoara; Alexandria, Drobeta-Turnu Severin, Brăila, Constanţa, Focşani, Slobozia şi Lugoj; Iaşi, jud. Neamţ, Târgu Mureş şi jud. Tulcea.
Finanţarea tuturor acestor proiecte este asigurată de MDLPA, prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 4 – “Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”, Prioritatea de investiţii 4e – “Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilităţii urbane multimodale durabile şi a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare”, Obiectivul specific 4.1 – “Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Reper Media în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.